zondag 22 mei 2011

Grappige uitspraken door mijn kinderen!

Grappige uitspraken van Sharon en Kelissia:



Kelissia mijn jongste dochter zit op speciaal onderwijs, daar zijn meerdere kinderen met een gedragsprobleem. Kelissia gaat dat nu ook door krijgen, dat bleek wel uit wat ik laatst met haar meemaakte. Ze zei ineens: ‘’ Ik heb een HELE drukke klas.’’ Ik vroeg haar: ‘’ O, ja?’’ Kelissia antwoordde: ‘’ Jaha, vooral Johannes DIE is HEEL druk.’’ ‘’ Hij heeft echt een drugsprobleem.’’



Vervolgens vroeg iemand aan Kelissia: ‘’ Jij drinkt toch heel erg veel?’’ ‘’ Wat heb jij dan?’’ Kelissia antwoordde: ‘’ Dan heb ik een drankprobleem.’’ Zo zie je maar, bij een drugsprobleem hoef je helemaal niet zo naar te denken.  Het kan namelijk gewoon een persoon betreffen die druk is.



                                                                                              *



Kelissia vertelde mij op een dag ineens: ’’ Mam, als ik nou stout ben hè, dan moet ik van jou op de trap zitten.’’ Ik zei: ‘’ Ja, dat klopt.’’ Waarop Kelissia weer zegt: ‘’ Eigenlijk is dat geen straf, want ik vind het helemaal niet zo erg.’’ ‘’ Als JIJ nou tegen MIJ zou zeggen dat ik drie dagen niet meer op de computer mag of niet mag opblijven is het pas ECHT straf hè!’’ Ik zei tegen Kelissia: ‘’ Nou, dat moet ik dan maar onthouden voor als je ECHT stout ben.’’ Kelissia haar gezicht betrok als onweer en zei: ‘’ Ja, maar dit heb JIJ mij nou net even niet horen vertellen hè mama?’’



                                                                       *



Ik ben druk bezig met het opruimen van het huis en zet wat dingen te koop op marktplaats. Kelissia ziet mij al druk bezig en zegt ineens: ‘’ Nou, we kunnen onze (vaste) trap ook wel verkopen op marktplaats!’’  ‘’ Die hebben wij de laatste tijd toch niet meer nodig, ik ben haast nooit meer stout!’’



                                                                       *



Kelissia is aan het spelen met haar lego poppen en roept ineens: ‘’ Jij krijgt een proefwerk, mond open!’’ Ik heb haar eerst maar eens uitgelegd dat je proefwerken niet kan eten of proeven, maar dat het een proefje is om te kijken hoe slim je bent.’’



                                                                                               *



Sharon kijkt elke vrijdagavond met mij naar de X-Factor. (Voorheen Idols en Popstars)

We zitten dan met onze joggingpak voor de televisie met lekkere snoepjes en drinken.

Sharon krijgt dan haar extra aandacht. Kelissia mag mee kijken tot negen uur en wij kijken dan verder. Als er artiesten optreden worden ze door ons beoordeeld op hun kwaliteiten. Ineens vraagt Sharon: ‘’ Mam, wat denk jij gaat hij door of zal hij weg moeten?’’ Ik zeg een beetje luchtig tegen Sharon: ‘’ Nou, ik denk niet dat hij door gaat.’’

Waarop Sharon vraagt: ’’ Waar zal dat door komen denk je?’’

‘’ Door zijn binnerlijk of door zijn buiterlijk?’’



                                                                                              *



Kelissia moest voor een tijdje terug met mij mee om nieuwe schoenen voor haar te kopen.

Als mijn dochter ergens een hekel aan heeft, zijn het wel schoenenwinkels.



Zij kon amper haar geduld bewaren voor de verkoopster die haar voetjes voor de vierde keer op moest meten. De verkoopster had het ook wel even met mijn dochter gehad.

Uiteindelijk na een hoop gedoe hadden we het gevonden. Ondertussen had ik het schaamrood al aardig op mijn kaken en werd ook ik erg ongeduldig.



We gingen afrekenen en ik schrok enorm van het bedrag. Kelissia keek mij aan, zag dat ik schrok en riep: ‘’ Ach MAM, je krijgt er in elk geval een GRATIS tas bij.’’ Echt het hele klantenbestand van de winkel keek naar ons. (Zo voelt dat dan) Na het afrekenen pakte ik Kelissia bij de hand en gingen wij nog even boodschappen doen. Iedereen die wij tegen kwamen werd door mijn dochter op de hoogte gehouden van Kelissia haar nieuwe schoenen en de GRATIS tas, die Kelissia dan vrolijk heen en weer zwaaide. Zelfs de stadswacht moest er aan geloven om naar Kelissia haar verhaal te luisteren.



Na een poosje komen we bij de kassa om de boodschappen af te rekenen.

De caissière vroeg: ‘’ Wilt u de bon mee?’’  Kelissia schrok zichtbaar en riep: ‘’ NOU, doe dat NU maar even NIET, want mijn mam is van het vorige bonnetje ZO geschrokken!’’



                                                                                              *



We hadden al een tijd mijn nicht met haar man en kinderen niet meer gezien.

Eindelijk hadden we een afspraak gemaakt om elkaar weer eens te ontmoeten.

Mijn achterneefje en twee achternichtjes waren behoorlijk gegroeid sinds de laatste keer dat ik hen gezien had. Daar verbaasde ik mij over. Kelissia had een tijdje stilletjes zitten observeren en zei ineens prompt: ‘’ Goh MAM, ik wist helemaal NIET dat wij zo`n leuke familie hadden.’’

                                              

                                                                                              *



Ik moest een tijdje geleden met Kelissia naar de kinderarts. Kelissia had haar lievelingsknuffel MUIS meegenomen. Bij de kinderarts werd er bij Kelissia geluisterd met een stethoscoop en er werd een complete controle uitgevoerd. Kelissia was ondertussen klaar met de controle en de kinderarts vroeg haar even haar schoenen uit te doen om haar te wegen. Kelissia reageerde helemaal niet op wat de kinderarts van haar vroeg.

De kinderarts herhaalde wat hij gezegd had maar zei nu haar naam eerst. Kelissia keek naar haar voeten en zei: ‘’ Ja MAAR dat zijn geen schoenen, dat zijn SANDALEN!’’



Uiteindelijk stond Kelissia op de weegschaal in haar ondergoed met muis in haar handen.

De arts boog zich over de weegschaal heen en zei: ‘’ Nou, dame je bent een kilootje gegroeid.’’ Kelissia schrok daar blijkbaar zo van dat ze muis op de grond smeet en nog eens vroeg: ‘’ Wat weeg ik nu?’’



Ze mocht zich weer aankleden en de dokter was nog even met mij in gesprek.

Kelissia legde muis op de onderzoektafel en rukte de stethoscoop van de muur.

Kelissia onderzocht haar muis nauwkeurig en na een tijdje schreeuwde ze bijna in tranen: ‘’ O, NEE hè muis.’’ ‘’ Hij is DOOD!’’ (Je wilt niet weten wat ik toen dacht)

De dokter liep naar de onderzoektafel en ging ook luisteren, hij knikte ernstig en liet Kelissia nog eens luisteren. Nu tikte hij stiekem aan de onderkant van de stethoscoop.

Waarop Kelissia keihard begon te lachen en dansend door de spreekkamer ging.

Ze schreeuwde blij: ‘’ HIJ LEEFT!’’ ‘’ HIJ LEEFT, oh dokter dank u wel.’’ ‘’ Jij hebt mijn muis genezen.’’ Echt waar de kinderarts heeft ons tot aan het einde van de gang nagekeken.



                                                                                              *



Kelissia heeft een periode gehad waarin ze heel veel bezig was met voornamen en achternamen. Zo moest het voedsel er ook aan geloven. Kelissia vroeg dan: ‘’ Hoe heet dat broodbeleg?’’ Ik zei haar dan: ‘’ Dat is pindakaas.’’ Waarop Kelissia dan triomfantelijk zei: ‘’ Dan heet hij PINDA van voor en KAAS van achter!’’



                                                                                              *



Samen met mijn kinderen en onze hond Spikkel zat ik in de trein onderweg naar huis.

Al snel kwam er een mevrouw bij ons zitten. Deze mevrouw was erg nieuwsgierig naar het ras van onze hond. Ze vroeg: ’’ Wat is dat voor een ras?’’



Kelissia gaf in het plat Drents antwoord: ’’ Das `n Franse Buldog.’’ De vrouw vroeg:

’’ O, ja?’’ ‘’ Blaft hij dan ook in het Frans?’’  Waarop Kelissia met een serieus gezicht zei: ‘’ Nee joh, hij zegt gewoon woef net als alle andere honden.’’ ‘’ Hij kent geen Frans maar hij lust wel graag slakken,’’ legde mijn dochter Sharon nog even haarfijn uit.



Kelissia haalde haar schouders op en ik kon aan haar gezicht zien wat ze dacht.

Ze had echt zoiets van laat maar!



                                                                       *



De treinreis van Sliedrecht naar Coevorden is zo`n lange reis dat ik besloot ook een treinkaartje voor de hond te kopen.

Onze hond is wel gratis mits je hem op schoot houd, maar ik vind vier uur reizen te lang om een hond op schoot te houden daarbij is het veel te vermoeiend.

Daardoor besloot ik ook voor hem een kaartje te kopen.



Later toen we onderweg waren, kwam de conducteur de kaartjes controleren.

Kelissia kon het niet laten nog even een opmerking te maken en daarom zei ze wijzend op de hond tegen de conducteur: ‘’ KIJK, we hebben ook een hond.’’ ‘’ Dat je DAAR voor betalen moet BELACHELIJK!’’

Het schaamrood stond al weer aardig op mijn kaken en mijn oudste dochter Sharon koos er op dat moment voor om niet meer bij ons te horen.



De conducteur legde mij nog eens in geuren en kleuren uit dat een hond die op schoot gehouden wordt wel gratis was.

Natuurlijk wist ik dat allemaal allang en legde ik hem uit waarom ik een kaartje voor mijn hond gekocht had.

Helaas zijn ook niet al zijn collega`s het ermee eens dat een hond op schoot gratis is, dat hadden we namelijk al vaker aan de hand gehad.



Na een poosje liep de conducteur na dit vermoeiende gesprek weer verder en ik dacht opgelucht adem te kunnen halen.

Niets bleek minder waar, want Kelissia riep hem nog even na: ‘’ Waarom heb jij trouwens een kale kop?’’

Ondertussen vloog Sharon een andere coupe in want die had het nu echt helemaal met haar zusje gehad en ik hoopte dat de conducteur niets gehoord had en verder liep.



Helaas hoorde de conducteur het wel en liep naar ons terug.

Hij zei lachend tegen Kelissia: ‘’ Dat komt door de zure regen.’’

Kelissia raakte overmoedig omdat de conducteur lachte en zei: ‘’ Tja, moet je maar een paraplu voor je verjaardag vragen, met een beetje geluk komt jou haar dan weer terug!’’



                                                                       *



Als Kelissia iets gedaan heeft wat ik erg knap vind prijs ik haar daarvoor. Kelissia kan niet zo goed met complimenten overweg en vraagt dan altijd: ‘’ Hou je van mij of zo?’’



Op een dag kwam Kelissia vrolijk de bus uit met een Moederdag cadeau onder haar arm geklemd. Ze drukte het cadeau in mijn handen en zei triomfantelijk: ‘’ Voor JOU!’’

Ik maakte het cadeau open en zag een mooi plastic vaasje bekleed met gevlochten papier.

 Heel trots zei ik tegen Kelissia: ‘’ Wat heb JIJ dat mooi gemaakt zeg!’’ ‘’ Ik ben trots op je!’’



Deze keer komt er tot mijn grote verbazing geen vraag van Kelissia of ik van haar houd.

Kelissia glunderde helemaal waarop IK vroeg: ‘’ Hou je van mij of zo?’’ Kelissia dacht na, keek heel beschamend en zei: ‘’ Nee, mijn JUF HOUD van jou.’’ Ik moest hier wel erg om lachen, maar dacht wel dat de juf haar misschien een beetje teveel had geholpen.



                                                                       *



Kelissia is als de dood zo bang voor prikken, maar weet dat ze haar injecties moet hebben als zij negen jaar wordt. Helaas gebeurt het deze keer nog voor haar negende verjaardag, want in de oproep stond dat ik na de meivakantie met Kelissia moest komen voor haar inentingen. Ik had er voor gekozen haar nog niets te vertellen omdat ze anders de hele meivakantie in de zenuwen zou zitten. Waarschijnlijk had Kelissia wel wat aangevoelt.



Zo vertelde Kelissia haar opa namelijk: ‘’ Ik wil geen prikken, dat vind ik stom.’’ ‘’ Jullie begrijpen mij ook niet want IK ben HEEL gevoelig!’’ Opa antwoordde: ‘’ Nee, dat heet kleinzerig.’’ Kelissia moest het hele gebeuren goed tot zich door laten dringen en zei na een poosje: ‘’ Ben niet KLEINzerig, ik ben GROOTzerig!’’



                                                                       *



Deze meivakantie ging ik met mijn kinderen naar mijn ouders die in Papendrecht wonen.

Mijn oudste dochter is in Papendrecht geboren en we hebben er jaren gewoond.

Sharon wist dat zij in een bovenwoning geboren was en vroeg mij haar aan te wijzen waar ze precies geboren was. We reden er met de auto langs, zo kon ik Sharon mooi aanwijzen in welk huis zij werd geboren.



Mijn jongste dochter Kelissia was zichtbaar jaloers en vroeg: ‘’ In wel huis ben ik geboren dan?’’ Ik antwoordde haar: ‘’ Jij bent niet thuis geboren, maar in het ziekenhuis.’’

Waarop Kelissia met een boos gezicht zei: ‘’ Ja, zo kan ik het ook.’’ ‘’ Dat is toch niet eerlijk?’’



                                                                       *



Mijn oudste dochter Sharon heeft een ernstige lactose intolerantie.

Sharon hoorde waarschijnlijk mijn vriendin en mij praten over haar, wij vermoeden allebei een ‘’staartje’’ van ADHD/ADD bij Sharon.



Een aantal weken later had onze hond diaree en Sharon was net met hem weggeweest.

Na het uitlaten verteld Sharon mij altijd in geuren en kleuren wie ze onderweg tegen zijn gekomen. Ineens zei Sharon met een serieus gezicht: ‘’ Volgens mij heeft Spikkel een ‘’staartje’’ van lactose intolerantie hoor!’’



                                                                       *



Ik ben een alleenstaande moeder van twee meiden. Dat ik geen partner heb doet mij niet zo heel veel, daar dacht de toen 8 jarige Sharon blijkbaar anders over.



Zo kwam zij uit school met de mededeling: ‘’ Mam, ik ben nou toch een leuke man tegengekomen voor jou!’’ Ik vertel haar dat zij helemaal niet kan weten of deze man ook alleen is of al een vrouw heeft. Waarop Sharon zegt: ‘’ Dat weet ik wel, want HIJ was ALLEEN met een hond!’’



                                                                       *



Het was oud en nieuw en we hadden kindervuurwerk afgestoken.

De kinderen moesten van mij hun vader even bellen om hem een gelukkig Nieuwjaar te wensen.



Kelissia vroeg haar vader die 190 kilometer verderop woont: ‘’ Hoorde je DIE knallen?’’

Haar vader antwoordde: ‘’ Ja, die heb ik gehoord.’’  Vol opwinding en trots riep Kelissia meteen: ‘’ DAT waren WIJ!’’



                                                                       *



Mijn dochter Kelissia was 5 jaar oud en naar haar mening volstrekt van mij afhankelijk.

Ze is verstandelijk beperkt en is daarmee op deze leeftijd een flinke handenbinder voor mij en haar zus.



Ik kreeg voor een paar uur per week ambulante begeleiding voor haar, zodat ik ook haar zus voldoende aandacht kon geven.

Deze hulp nam Kelissia vaak mee naar de bibliotheek of een kinderboerderij.

Laatst gingen ze naar de ontspanningsruimte van een plaatselijk instituut voor verstandelijk gehandicapten. Daar hadden ze volières, aquaria, kleine huisdieren en dergelijke.



Zodra Kelissia binnen stapte zag ze op een afstand een grote papegaai op een stok zitten.

Kelissia rende erheen en riep blij: ‘’ Hallo papegaai!’’ Het beest had dit al duizenden malen gehoord en antwoordde met: ‘’ Hallo papegaai.’’



Kelissia deinsde van schrik achteruit en riep nadrukkelijker: ‘’ Hallo PAPEGAAI!’’

Het beest antwoordde nu harder met: ’’ Hallo Papegaai!’’ Kelissia dacht na en zei dwingend: ‘’ Neehee, IK ben een MEISJE, JIJ bent de PAPEGAAI!’’ Het dier antwoordde weer met: ‘’Hallo papegaai!’’



Kelissia dacht nog eens na maar kwam er niet uit. Uiteindelijk zei ze: ‘’ Zoek het uit!’’

Kelissia draaide zich langzaam om en liep schouder ophalend weg.



                                                                       *



Mijn oudste dochter Sharon heeft sinds kort de diagnose ADHD en gebruikt hiervoor ritalin. Het gaat heel erg goed met haar, ze is redelijker geworden en trekt zich minder aan van vervelende zaken!  Haar concentratie is verhoogd en ze is veel gelukkiger, ook haar cijfers van haar toetsen schieten omhoog. (Zo haalde ze een 9 voor taal en een 8,7 voor natuurkunde)



Sharon had sportdag op school en ik had haar beloofd om te komen kijken, ze deed mee aan slagbal. Het was heel hectisch, met allemaal uitbundige kinderen die achter de bal aanrende. (Dat zou Sharon normaal ook doen, al vind ze er geen BAL aan) Sharon deed hier nu niet aan mee, ze stond gewoon heel rustig in het veld haar drinken op te drinken.

Het boeide haar echt niet!



Later was ze aan de beurt om de bal met de plank te slaan en de honken te raken.

Ze sloeg de bal ver weg en gooide het plankje op de grond in plaats van in de mand en liep op haar dooie gemak naar honk 1.



Sharon draaide zich om en zag dat haar plankje niet in de mand lag. Sharon liep zonder te aarzelen terug en plaatste het plankje in de mand, daarna liep ze weer op haar dooie gemak terug naar honk 1. Sharon was nog voor de bal gevangen werd binnen de honk.



De meester gaf nog een opmerking waar Sharon zich deze keer niets van aan trok en dat verbaasde mij wel. Later vroeg ik Sharon waarom ze zo langzaam naar de honk liep.

Sharon antwoordde:  ‘’ Ja, ik heb de hele dag al gelopen en ik ben heel snel geweest met de sprinten.’’  ‘’ Ik vind balspellen GEEN BAL aan.’’ ‘’ Je kan toch ook niet overal goed in zijn?’’ ‘’ De groeten.’’ Voorheen zonder ritalin had ze om de goede lieve vrede te bewaren wel gedaan wat er van haar verwacht werd,  maar dan was ze achteraf gefrustreerd thuisgekomen.



                                                                       *



Kelissia heeft een perfect gehoor en zij wil per se slapen met klassieke muziek op de achtergrond. Mijn visite vond dit heel bijzonder en vroeg haar: ‘’ Jij wilt later zeker ook op een muziekinstrument spelen?’’ Kelissia gaf onverbloemd antwoord en zei: ‘’ Jazeker.’’ De visite vroeg: ‘’ Wat voor een muziekinstrument wil je later dan bespelen?

Kelissia wist het precies want ze zei: ‘’ N katse fiool.’’



                                                                                              *

                                                            

Mijn ex was aan de beurt om de kinderen te halen voor het weekend bij hun vader.

Hij vertelde aan de kinderen dat het dochtertje van zijn vriendin een konijn voor haar verjaardag kreeg. Ook vertelde hij dat Kelissia ook een konijntje uit mocht zoeken, omdat Kelissia dan ook bijna jarig is.



Sharon keek nijdig door dit nieuws en Kelissia vroeg luchtig: ‘’ Oh, lekker pap.’’ ‘’ Kan je dat eten?’’ Mijn ex vertelde in schok aan Kelissia dat ze het konijntje niet op mocht eten, maar dat het konijntje voor de gezelligheid was. Kelissia vroeg gepikeerd: ‘’ Ja, HALLO dan is het toch ook mijn konijn?’’ ‘’ Ja, ‘’ zei mijn ex. Waarop Kelissia weer vroeg: ‘’ NOU, dan mag IK toch zeker ZELF wel weten of Ik het op wil eten?’’



Sharon keek als een oorwurm naar mij en als blikken konden doden was haar zusje er niet meer geweest.



Mijn ex gooide het over een andere boeg en zei: ‘’ Dan moet je het ook nog een naam geven, kun je een naam verzinnen?’’ Kelissia antwoordde: ‘’ JA gewoon KONIJN, dat kan ik onthouden en dat klinkt leuker als ze aan mij vragen wat ik gegeten heb!’’



Mijn ex keek haar heel vreemd en geschrokken aan, Sharon was echt goed kwaad en ik kon haast mijn lach niet inhouden. Kelissia deed er echter nog een schepje bovenop en zei: ‘’Ja, het zal STOM zijn om te zeggen dat ik witje heb gegeten.’’ ‘’Dat snapt toch niemand?’’



                                                                       *



Kelissia groeit ontzettend hard, zelfs zo hard dat ze haar grote zus voorbij gaat.

Kelissia haar zus Sharon ergert zich hier natuurlijk groen en geel aan.

Ik zei tegen Kelissia: ‘’ Jeetje, wat groei jij toch hard.’’

Waarop Kelissia met een ernstig gezicht zei: ‘’ Ja, ik groei als boerenkool met worst!’’



                                                                       *



We zijn bezig met een enkel blinde proef voor de medicatie van mijn oudste dochter Sharon. Het is nu dus zo dat ik wel weet dat mijn dochter Sharon medicatie krijgt, maar de school daar pas later van op de hoogte mag stellen. Na een week is het de bedoeling dat ik op school aan de leerkrachten moet vragen of zij verandering hebben opgemerkt aan mijn dochter en daarna mag ik pas vertellen dat zij Ritalin krijgt.



Sharon kwam tussen de middag thuis en ik vroeg haar hoe het op school ging met de medicatie. Sharon vertelde mij serieus: ‘’ Ja, ging wel goed.’’ ‘’ Maar bij geschiedenis reageerde ik anders altijd zo fel (zonder medicatie) en nu kon het mij eigenlijk helemaal niets schelen dat we geschiedenis moesten doen!’’ Ik antwoordde: ‘’ Nou, dus nu vond je het helemaal niet erg dat je geschiedenis kreeg?’’ Waarop Sharon doodleuk zei: ‘’ Nee, maar ik heb op school NIETS laten merken en maar gewoon BAH GESCHIEDENIS gezegd!’’ Ik keek mijn dochter verbaasd aan waarop Sharon vroeg: ‘’ Ja, anders weten ze toch dat ik ANDERS ben?’’ Daar ging dan mijn enkel blinde proef!



Ik heb haar eerst maar eens even uitgelegd dat zij zich moet gedragen zoals zij zich voelt en naar wat ze ingegeven krijgt.

Hopelijk morgen meer resultaat.



                                                                       *



Ik woonde met mijn kinderen in een flat vier hoog zonder lift. Sharon mijn dochter van toen acht jaar oud, belde aan en riep dat ik naar beneden moest komen. Kelissia mijn jongste dochter is verstandelijk beperkt en wil niet alleen blijven. Ze stiefelt achter mij aan zeven trappen af.



Beneden staat Sharon met een huilend meisje aan de hand. Ik vroeg Sharon: ‘’ Wat is er gebeurd?’’ Sharon antwoordde mij: ‘’ Mama, dit meisje is de weg kwijt!’’

Kelissia kijkt behulpzaam in het rond en riep blij, wijzend op een stoeptegel tussen haar voeten: ‘’ GEVONDEN!’’



                                                                       *



Sharon was nog maar een peuter van twee jaar, ze was een erg ongeduldig meisje en wou alles kunnen zonder er van tevoren voor te oefenen. Mijn vader vertelde haar altijd weer dat geduld een `schone zaak’ is en dat je altijd eerst moest oefenen voor je iets kon.



Sharon had HEEL goed naar haar opa geluisterd maar nam zijn adviezen wel HEEL letterlijk zo bleek. Ik ging namelijk met mijn vader Sharon van de peuterspeelzaal halen.

De juf was wat ongedurig en zei tegen Sharon: ‘’ Schiet nou eens op, zet die fiets eens in de schuur!’’ Sharon zette haar handjes in haar zij, keek boos naar haar juf en zei: ‘’ GEDULD is niet VIES!’’



                                                                       *



Kelissia haar vriendje kwam bij ons spelen, na verloop van tijd wou hij wel erg graag een snoepje uit de trommel hebben. Hij weet dat dit altijd mag als ze lief gespeeld hebben. Zo haalde hij de snoepdoos uit de kast, op de doos schoof nog een volle en dichte zak snoep heen en weer. Deze zak had ik nog niet in de snoepdoos gedaan omdat ik vond dat eerst het ‘’oudere’’ snoepgoed op moest.



Hij zette alles op het aanrecht en keek naar de verleidelijke zak snoep. Hij sjorde aan de zak om hem open te krijgen, want deze snoepjes waren natuurlijk het lekkerste. Ik greep in en zei: ‘’ Laat die zak maar dicht zitten joh.’’

Kelissia`s vriendje legde het zakje keurig terug op het aanrecht en keek ernaar.

Hij haalde zijn schouders op stopte zijn handen in zijn zakken en zei: ‘’ Oké, dat is wel goed, maar HOE krijgen WIJ nou die snoepjes eruit?’’



                                                                       *



Kelissia zit op speciaal onderwijs en wordt met een busje van huis opgehaald om naar school te gaan en van school weer opgehaald om naar huis gebracht te worden.

Opeens komt ze diep beledigd thuis met de mededeling dat twee van haar klasgenootjes hun veterdiploma hadden gehaald. Kelissia was er zichtbaar geïrriteerd over en riep: ‘’ Waarom is er niet gewoon EEN KLITTENBAND DIPLOMA?’’



                                                                       *



Sharon is druk in de weer met het aanmeten van een beugel.

Kelissia ziet dit met angst en beven aan en vraagt mij: ‘’ Mam, moet ik later ook een beugel?’’ Waarop ik tegen haar zegt: ‘’ Dat denk ik wel Kelissia, want jij hebt mijn gebit!’’ Kelissia kijkt heel ernstig, trekt aan haar onderste tanden en zegt bloedserieus met haar vingers nog in haar mond: ‘’ Moet jij je gebit terug hebben?’’



                                                                       *



Elke dag maak ik voor Kelissia een literkan vol met limonade en zet deze kan altijd op dezelfde plaats in de koelkast, waar Kelissia hem normaal gesproken kan vinden.

Kelissia blijft drinken en zo kan ze het mooi zelf inschenken. Bij het zoeken van de literkan riep Kelissia: ‘’ Waar is die kan dan?’’ ‘’ Ik kan hem niet vinden, JIJ moet MIJ helpen.’’ Waarop ik tegen Kelissia zei: ‘’ Je kijkt weer eens met je neus!’’



Kelissia betast met een ernstig gezicht haar neus, houd hem omhoog om te zien of ze daar wel mee kijken kon en keek er scheel van. Na een minuut of vijf vraagt Kelissia: ‘’ Als ik met mijn neus kan kijken, waar ruik ik dan mee?’’



                                                                       *



Vanuit mijn ooghoeken zag ik dat mijn jongste dochter Kelissia de hond weer uit zit te dagen. Zij had hiervoor al vier keer een waarschuwing gehad en nu was de maat vol.

Ik vertelde haar dat als ze het nog eens deed op de trap moest gaan zitten omdat ik al zo vaak gewaarschuwd had. Kelissia zet het op een brullen en zei door haar tranen heen: ‘’ Nou, JIJ bent wel een HELE strenge JUF zeg!’’



                                                                       *



Kelissia ziet op de televisie twee mensen met elkaar zoenen. Walgend doet ze haar handen voor haar ogen en roept: ‘’Hè, BAH dat mag toch niet!’’ ‘’ DAAR krijg je een KOORTSLIP van!’’





*



Kelissia moest met mij mee om haar zus van school te halen, Sharon had een kerstdiner op school gehad.



Toen we samen naar huis terug liepen, klaagde Kelissia over buikpijn. Ik reageerde niet op haar omdat ze wel vaker iets ‘’zomaar’’ zegt. Kelissia werd boos omdat ik niet op haar reageerde en riep: ‘’ MAM, kijk nou dat ik buikpijn heb!’’ Daarop antwoordde ik:

‘’ Ik kan dat niet aan de buitenkant zien Kelissia!’’ Kelissia keek heel verbaasd en moest daar even over nadenken. Plotseling zei ze: ‘’ Nee, het ZIT van BINNEN!’’



                                                                       *



Met oud en nieuw haalde ik iets voor twaalf uur mijn kinderen uit bed om het feestgebeuren mee te maken. Sharon liep zelf naar beneden maar Kelissia die nog helemaal slaperig was (toen 5 jaar) hing aan mij en zo liep ik met Kelissia achter Sharon aan de trap af. Ik had een huis vol visite en iedereen riep: ‘’ Gelukkig Nieuwjaar!’’

De slaperige en vermoeide Kelissia schrok en riep: ‘’ Vrolijk Pasen, vrolijk Pasen.’’



                                                                       *



Kelissia had al op jonge leeftijd gevoel voor humor zo bleek. Wij waren net bij haar sensorische integratie therapeute geweest en gingen weer de auto in.  In de auto riep Kelissia: ‘’ Waar is Kelissia nou?’’ ‘’ Wij zijn helemaal Kelissia vergeten!’’

Ze pakte zichzelf met haar ene hand bij haar andere pols en riep: ‘’ O, kijk daar is ze!’’



                                                                       *



Ik moest kaas hebben en besloot met Kelissia naar de markt te gaan waar een kaasboer met een kraampje staat. Bij dat kraampje bestelde ik brandnetelkaas omdat Kelissia dat zo heerlijk vind.  De verkoopster vroeg of Kelissia een stukje van de kaas wou proeven.

Waarop Kelissia zei: ‘’ Ja, maar niet van ONZE kaas hè?’’ ‘’ Die hebben we namelijk al betaald.’’ Ik besloot voorlopig maar niet meer met mijn dochter naar de kaasboer te gaan.



                                                                       *



Kelissia weet zo onderhand wel dat wij op vrijdagavond altijd makkelijk doen met het eten. Zo vroeg Kelissia: ‘’ We eten toch zeker geen patat hè?’’ Ik vertelde haar dat we wel patat gingen eten. Waarop Kelissia zei: ‘’ Ik hoef geen patat, ik ben vegetariër hoor, geef mij maar een frikadel!’’



                                                                       *



Kelissia mag samen met haar zus een spel op de Wii doen. Kelissia vind sommige spelletjes erg moeilijk, maar heeft daar wat op gevonden. Ze roept gewoon: ‘’ Ja, maar dit spel is over de datum!’’



                                                                       *



Kelissia had een medaille verdiend met het spelen van een spel op de Wii thuis.

Zegt ze: ‘’ Dat is gaaf, mag ik die nu ook mee naar huis nemen?’’



                                                                       *



Op X-factor zien mijn dochters een jongen in het Spaans zingen. Sharon zegt: ‘’ Wie vind daar nou wat aan?’’ ‘’ Dat kan je toch niet verstaan.’’ Waarop jongste zegt: ‘’ Daar kan die jongen niets aan doen, hij komt uit Disneyland.’’



                                                                       *

Geen opmerkingen:

Een reactie posten