Boosheid, verdriet, blijdschap en angst zijn de belangrijkst emoties van een mens. Dat we allemaal wel eens last hebben van een woedeaanval is dus niet ongewoon.
Wie emoties opkropt wordt op den duur ziek of raakt gefrustreerd. Af en toe je woede ventileren is dus best gezond. Maar als je andermans grenzen overschrijdt, bewust schade berokkent aan iets of iemand, of als je met je woede iets probeert te bereiken of iets wilt verhullen, dan is er sprake van agressie. Agressie is bedreigend en schadelijk voor degene tegen wie het gericht is.
De beste manier om te reageren op agressieve mensen is dus tot op zekere hoogte mee te gaan (in termen van de Roos van Leary: 'ondersteunend' gedrag te vertonen).
De agressieve persoon zal zich gehoord en begrepen voelen. Dit werkt – letterlijk en figuurlijk – ontwapenend.
Dat doe je als volgt:
- Blijf beleefd.
- Houd oogcontact.
- Behandel de ander met respect.
- Ga niet in discussie, maar zeg dat je ziet dat de ander boos is.
- Stel een grens aan het gedrag, wijs niet de persoon af.
- Het is natuurlijk zeer afhankelijk van de situatie in hoeverre je 'mee kunt gaan' met de agressieve persoon. Als iemand stampij schopt omdat hij niet direct geholpen wordt, kun je het nog wel voorstellen dat je die persoon enigszins begripvol tegemoet treedt, maar als iemand je een mes op de keel zet, is dat al een stuk moeilijker voorstelbaar. Toch is ook in dat geval 'meegaan' soms een optie om de gevaarlijke situatie enigszins te de-escaleren.
Doe het volgende:
- Blijf rustig en neem een open houding aan. Dit wekt vertrouwen.
- Laat de persoon uitpraten. Dat voorkomt een welles-nietesgesprek en zorgt ervoor dat de emoties niet nog hoger oplopen.
- Als de persoon uitgeraasd lijkt, vat de woorden van de boze persoon kort samen. Zo laat je merken dat je luistert en begrip hebt voor de situatie.
- Vraag om opheldering bij onduidelijkheden, zodat je niet in het volgende misverstand verzeild raakt.
- Laat weten wat jij wel en niet kunt doen om het probleem te verhelpen, zodat er weer enige ruimte is voor redelijkheid.
- Bied een oplossing en koppel die aan concrete afspraken, voor zover je daartoe in staat bent. Ben jij zelf niet degene die dingen kan of mag afspreken, haal er dan de persoon bij die dat wel kan en mag.
- Het mooiste is als je op een positieve manier het gesprek kunt beƫindigen. Dat zal niet altijd lukken.
- Sta rechtop en stevig op twee voeten. Vermijd te veel beweging.
- Houd oogcontact.
- Praat duidelijk, maar zonder stemverheffing.
- Zend geen dubbele boodschap uit: liever niet glimlachen dan 'gemaakt' glimlachen.
- Toon interesse. Interesse tonen zorgt ervoor dat de ander zich gehoord voelt.
- Neem een actieve houding aan, zit niet onderuitgezakt of achterovergeleund.
- Wees geduldig en niet kortaf.
- Doe geen andere dingen (op een computerscherm kijken, opstaan om koffie te pakken).
- Doe iets onverwachts. Net zoals het kan werken om iets onverwachts te zeggen, kun je soms ook iets onverwachts doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten